MENU
PDF Opties

Trends en risico's

Al heel lang worden plannen voor infrastructuur gemaakt op het niveau van de Stadsregio. Het Rijk dringt aan op verdere schaalvergroting om daarmee economische ontwikkelingen in de Randstad makkelijker te maken. De Stadsregio Amsterdam wordt per 2017 een vervoerregio.

De busverbinding met Amsterdam vinden de meeste Purmerenders zeer goed. Door de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn (vermoedelijk medio 2018) zal een deel van de reizigers uit Purmerend en uit Waterland waarschijnlijk moeten overstappen op het station Noord in Amsterdam-Noord.

De wegverbinding tussen Purmerend en Amsterdam wordt steeds beter, onder andere door de spitsstrook langs de A7 in de richting van Amsterdam (eind 2015) en de aanpassingen aan de busbaan langs de Jaagweg van Ilpendam naar Purmerend (2017). De verwachting is echter wel dat de bereikbaarheid in het gebied tussen Amsterdam en Hoorn na 2020 opnieuw onder druk komt te staan.

In 2014 is gestart met de eerste fase van de verdubbeling van de N244. De bedrijventerreinen in Purmerend zullen dan beter bereikbaar worden. De planning is dat medio 2017 het project gereed is.