Voor u ligt de Programmabegroting 2017-2020 van de Gemeente Purmerend. De gemeenteraad heeft de programmabegroting vastgesteld op 3 november 2015, met inachtneming van de aangenomen wijzigingsvoorstellen en de keuzes voor:
In de bijlage I, onderdeel B vindt u een nadere toelichting op de keuzes.
Jaarstukken 2015
Door de late vaststelling van de definitieve jaarstukken 2015 zijn er nog enkele wijzigingen in de programmabegroting 2017 doorgevoerd.
De belangrijkste is wijzigingen zijn:
Deze wijzigingen hebben gevolgen voor de ontwikkeling van de algemene reserve in 2016 en hiermee de beginstand voor 2017 (was € 13,4 miljoen) en eindstand 2020 (was € 16,1 miljoen).Tevens veranderen het resultaat van de programma’s 4 en 6 en de onttrekkingen en stortingen aan reserves.
Brief inzake ontwikkelingen Rijk
De begroting geeft een positief beeld en is sluitend. Wel werd de gemeente dit najaar onaangenaam verrast door een aangekondigde korting van het Rijk op het bijstandsbudget, een nadeel van € 2,6 miljoen voor Purmerend in 2017. De korting heeft effect op de programmabegroting, omdat de algemene reserve hierdoor meer afneemt. Gelukkig zijn er ook positieve ontwikkelingen die voor tegenwicht zorgen, zoals het aantrekken van de woningmarkt en de woningbouw. De raad stemde in om het effect van de korting pas mee te nemen in de Kadernota 2018.
Wijzigingsvoorstellen en moties
Tijdens de behandeling van de programmabegroting zijn 14 wijzigingsvoorstellen en 5 moties ingediend. Een groot deel is ingetrokken (soms na toezegging door het college van B&W of terugverwezen naar de commissievergadering), een klein deel na stemming afgewezen en/of aangenomen.
Hieronder staan vermeld de wijzigingsvoorstellen en moties die zijn aangenomen:
Proef vervanging bij overlast bomen (wijzigingsvoorstel nr.10 gewijzigd D66, CDA, GroenLinks, AOV en LVD)
In meerdere straten en wijken in Purmerend ervaren bewoners hinder van bomen door voornamelijk honingdauw. Auto’s komen onder een plaklaag te zitten en ook de straat zelf wordt glad. Door het warmere weer duurt de overlast steeds langer. Oplossingen zijn er niet of nauwelijks. Besloten is om als proef in de Dijckscampenlaan samen met omwonenden de meest overlastgevende bomen te inventariseren en te zoeken naar oplossingen. De maatregelen worden dan voor de behandeling van de kadernota 2018 besproken in de raad en eventueel in 2017 uitgevoerd. Duidelijk moet worden wat deze werkwijze kan betekenen voor de hele gemeente.
Lokale zorgombudsman (motie PvdA)
Met algemene stemmen is aangenomen te onderzoeken of en hoe een lokale zorgombudsman kan bijdragen aan de kwaliteit van de dienstverlening en de wijze waarop met klachten wordt omgegaan op het gebied van de zorg. Het blijkt dat inwoners van Purmerend soms de weg naar de verschillende instanties niet weten te vinden of niet weten waar zij terecht kunnen met klachten over de aanvraag van en de uiteindelijk verleende zorg. Een lokale ombudsman kan als onafhankelijke schakel tussen bewoner en gemeente fungeren en aan de gemeente gevraagd en ongevraagd advies geven. Het college doet in april 2017 tijdens de commissie Samenleving verslag van het onderzoek, waarbij de voor- en nadelen van een lokale zorgombudsman op een rij worden gezet.
Experimenteren met Participatiewet (motie PvdA, AOV en CDA)
Aangenomen is een motie om Purmerend bij het Rijk aan te melden voor deelname aan een experiment waarbij flexibel kan worden omgegaan met de verplichtingen van de Participatiewet. De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft het voor een beperkt aantal gemeenten mogelijk gemaakt om binnen de Participatiewet te experimenteren met bijvoorbeeld tijdelijke ontheffingen, intensivering van verplichtingen of het ophogen van de maximale ‘bijverdien-grens’. De flexibiliteit kan bijdragen aan innovatie en daarmee aan verbetering van de werking van de Participatiewet. Deelname aan de experimenten door bijstandsgerechtigden gebeurt op vrijwillige basis.
Daarnaast zijn de volgende toezeggingen aan de raad gedaan: