(+/+ = voordeel en -/- is nadeel, bedragen maal € 1.000) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | I/S | PRG | |
Stand kadernota 2017-2020 | 261 | 718 | -451 | 228 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
A. | Onvermijdelijke ontwikkelingen: | ||||||
1 | Meicirculaire 2016 en vrijval herverdeeleffect | -188 | 856 | 859 | 1.034 | S | AD |
2 | Effect groei areaal woningen/openbare ruimte | - | -72 | -144 | -216 | S | 6 |
3 | Effect areaal ozb (groei 150 woningen per jaar) | 21 | 40 | 60 | 93 | S | AD |
4 | Actueel inzicht verkooptaakstelling grond en vastgoed | - | - | 500 | - | I | 7 |
5 | Vrijval reservering Serious Request | 150 | - | - | - | I | 9 |
6 | Uitbreiding raad en aanpassing van de raadszaal | - | -68 | -79 | -78 | S | 10 |
7 | Bijstelling grote investeringskredieten (Sportcomplex/Rugby) | - | -16 | -16 | -16 | S | 2 |
8 | Lagere dekking door lage index op OZB 2018 | - | -100 | -100 | -100 | S | AD |
9 | Personele knelpunten | -890 | -215 | - | - | I | OV |
10 | Overige ontwikkeling | -50 | -100 | -100 | -100 | S | div |
Subtotaal A: | -957 | 325 | 980 | 617 | |||
B | Nieuwe keuzes 2017 | ||||||
1 | 2de team buurt toezicht | -130 | -132 | -134 | -136 | S | 8 |
2 | OZB index 0% i.p.v. 0,6% | -100 | -102 | -103 | -105 | S | AD |
3 | Duurzaamste variant vervanging dak Zwembad | - | -7 | -5 | -2 | S | 2 |
4 | Stad op de kaart | -75 | - | - | - | I | 9 |
5 | incidenteel werkbudget duurzaamheid | -30 | - | - | - | I | 9 |
Subtotaal B: | -335 | -241 | -242 | -243 | |||
Resultaat programmabegroting 2017 | -1.031 | 802 | 287 | 602 | |||
(exclusief toevoeging van rentevoordelen aan Algemene Reserve) | 269 | 349 | 749 | 714 | |||
Resultaat inclusief stortingen rentevoordelen in AR | -762 | 1.151 | 1.036 | 1.316 |
A1. Meicirculaire 2016 en vrijval herverdeeleffect
De uitkering uit het gemeentefonds groeit meer dan geraamd bij de opstelling van de kadernota. De groei bestaat uit drie onderdelen:
- groei van het aantal woningen en inwoners (in de meerjarenraming is de groei 150 woningen per jaar);
- in de meicirculaire daalt het totale gemeentefonds in 2016 en 2017 en stijgt de omvang van het fonds weer in de jaren daarna. Dit wordt mede veroorzaakt door de koppeling aan de rijksuitgaven en de specifieke uitname van een budget voor de kosten van asielzoekers/verblijfsgerechtigden;
- een lagere korting als gevolg van het herverdeeleffect in het ruimtelijk domein. Structureel bedraagt de korting bijna € 0,3 miljoen terwijl in de kadernota nog rekening werd gehouden met € € 1 miljoen.
A2. Effect groei areaal woningen/openbare ruimte
De groei van de stad in de vorm van meer woningen en meer ingerichte openbare ruimte vergt ook extra budget voor onderhoud. Op basis van de ijkpunten in het gemeentefonds voor onderhoud wordt voor elke extra woning € 482 toegevoegd aan de onderhoudsbudgetten openbare ruimte. Structureel worden de onderhouds budgetten verhoofd met € 216.000 in 2020.
A3. Effect areaal OZB
De opbrengst van de OZB neemt toe als gevolg van de toename van het aantal woningen. Dit is mede bedoeld voor de dekking van het onderhouds en voorzieningen niveau van de stad. Door de uitbreiding van de stad met structureel 450 woningen stijgt de netto OZB opbrengst met circa € 93.000.
A4. Actueel inzicht verkooptaakstelling grond en vastgoed
In de meerjarenbegroting wordt rekening gehouden met incidentele netto-opbrengsten uit de verkoop van gronden en vastgoed. Bij de begroting zijn de voorgenomen verkopen geactualiseerd en gematched op de eerder in de begroting opgenomen taakstelling. Op grond hiervan mag een extra netto-opbrengst worden verwacht in 2019 € 0,5 miljoen.
A5. Vrijval reservering Serious Request
In de meerjarenbegroting was een bijdrage van € 150.000 opgenomen van de gemeente voor de organsiatie van het evenement "serious request". Aangezien Purmerend niet kandidaat staat voor de organisatie van dit evenement is de eerder opgenomen reservering nu vervallen.
A6. Uitbreiding raad en aanpassing van de raadszaal
Met het overschrijden van de inwonersgrens van 80.000 wordt bij de eerst volgende verkiezingen het aantal zetels in de gemeenteraad uitgrbeid met 2. Voor het zomerreces heeft de raad ingestemd met een verbouwing van de raadszaal die opzich al aan aanpassing toe is. De hiermee gemoeide extra lasten zijn opgenomen als onvermijdelijke ontwikkeling.
A7. Bijstelling grote investeringskredieten
Ten behoeve van de begrotingsopstelling zijn alle grote investeringen getoetst op de omvang van de benodigde middelen en het bestaande krediet plafond. Uit deze toetst is gekomen dat de kredieten voor het sportcomplex aan de Van IJsendijkstraat moeten worden verhoogd. Doordat er ook sprake is van een verschuiving van de uitgaven tussen de verschillende afschrijvingstermijnen is het effect op de meerjarenbegroting gering. Voor de hogere kredieten wordt een apart voorstel aan de raad aangeboden.
A8. Lagere dekking door lage index op OZB 2018
In de meerjarenraming wordt rekening gehouden met een gelijke index van de loonkosten en de inflatie en de belastingopbrengsten. Op basis van de huidige lage inflatie en rentestand ligt het in de rede om voor 2017 rekening te houden met een lagere inflatie en daarmee een lagere index van de belastingen. Voor de loonkosten wordt een lagere prijsontwikkeling niet direct verwacht, dit mede als gevolg van de pensioenproblematiek.
A9. Oplossing personele knelpunten
De inzet voor de ambities van de stad vergt een inspanning van de ambtelijke organisatie en op onderdelen een wijziging van de eerder afgesproken inzet. Zoveel als mogelijk wordt daarbij gestreeft naar het oplossen van knelpunten binnen het geheel van de begroting van de organisatie. Op een aantal onderdelen lukt dat niet en is in begroting rekening gehouden met een extra incidentele last.
De extra last houdt verband met drie onderdelen:
a. langdurig zieken: voor ziekteverzuim geldt dat dit binnen de bestaande organisatie wordt opgevangen maar dat er een aantal langdurig zieken zijn die vervangen moeten worden. Voor de vervanging van deze langdurig ziekenis rekening gehouden met een extra last van € 350.000 in 2017;
b. begeleiding en coaching van (interne) mobiliteit;
c. extra inzet op systeem en technisch beheer van ICT als gevolg van de ontwikkelingen binnen dit vakgebied.
A10. Overige ontwikkeling
Om in te kunnen spelen op de overige ontwikkelingen is rekening gehouden met € 100.000 aan nader in te vullen lasten. De inzet van dit bedrag wordt apart aan de gemeenteraad voorgelegd.
B1. 2e team Buurttoezicht
In de kadernota 2017-2020 is aangegeven dat indien er meer vrije middelen zijn als eerste keuze voor 2017 zal worden voorgesteld om een tweede team buurttoezicht te starten. In lijn met deze uitspraak wordt nu voorgesteld om daadwerkelijk hiervoor de benodigde middelen vrij te maken. In hoofdzaak betreft dit een uitbreiding van de ambtelijke organisatie met 2 fte.
B2. OZB index 0% i.p.v. 0,6 %
In het coalitieakkoord is aangegeven dat het gewenst is om de OZB-opbrengst niet te indexeren als daarvoor voldoende ruimte is. In de midterm review was hiervoor in aanvang onvoldoende ruimte. Nu de ruimte er structureel wel is, stelt het college voor om de OZB opbrengst in 2017 niet te indexeren. Hierdoor valt de opbrengst ongeveer € 100.000 lager uit .
B3. Duurzaamste variant vervanging dak zwembad
In de raadsvoordracht "herstel dak en gevel leeghwaterbad" zijn verschillende varianten opgenomen. Indien de raad kiest voor de meest duurzame variant zijn er op de korte termijn hogere kapitaallasten. De opname van dit bedrag is gedaan om aansluiting te houden met de uitkomst van het raadsbedat over de betreffende voordracht.
B4. Stad op de kaart
Voor de groei en ontwikkeling van de stad is het van belang dat de mogelijkheden die Purmerend biedt, worden gedeeld en onder de aandacht worden gebracht. In dit kader wordt voorgesteld voor 2017 een incidenteel bedrag van € 75.000 in de begroting op te nemen, om de stad op de kaart te zetten.
B5. Incidenteel werkbudget duurzaamheid
Voor de duurzaamheidsagenda wordt een notitie opgesteld om de inspanningen voor de komende jaren samen te bespreken en vast te stellen. Vooruitlopend daarop wordt voorgesteld om voor 2017 € 30.000 in de begroting op te nemen als werkbudget. Met dit werkbudget kunnen direct kleine initiatieven worden ontplooit of worden ondersteund.