Kinderen kunnen belemmeringen ervaren in hun ontwikkeling. Denk aan belemmeringen op school zoals een gebrekkige sociale weerbaarheid, (cyber)pesten, seksuele intimidatie, sexting en grooming of in de privésfeer (ouders die ruzie hebben, mishandeling, financiële en/of gezondheidsproblemen). Dit kan leiden tot slechtere prestaties of zelfs schooluitval. Als trend is waarneembaar dat scholen deze thema’s steeds beter signaleren en bespreekbaar maken. Hoe eerder er in het welzijn van de kinderen geïnvesteerd wordt, hoe beter dit (ook op langere termijn) is. Om de belemmeringen die kinderen ervaren weg te nemen, moeten onderwijs en zorgprofessionals samenwerken. In de praktijk blijkt dat dit niet vanzelf gaat. Het is afhankelijk van personen en van percepties van verantwoordelijkheden. Als de aansluiting niet goed is, is dit voor de kinderen en voor de gezinnen waarvan zij deel uitmaken een risico.
De gemeente is er verantwoordelijk voor dat alle kwetsbare jongeren niet alleen naar een opleiding gaan, maar ook richting passend werk of andere vormen van participatie.
De peuterspeelzalen maken in 2017 een belangrijke ontwikkeling door. Zij zijn verplicht om uiterlijk 1 januari 2018 aan dezelfde kwaliteitseisen te voldoen als de kinderopvang. Dit heeft gevolgen voor de wijze waarop ze georganiseerd zijn en voor de manier waarop ze gefinancierd worden. Nu de gemeente verantwoordelijk is voor zowel preventief jeugdbeleid als voor jeugdhulp kan de gemeente eerder signaleren en meer sturing geven aan maatwerk.
Een andere ontwikkeling die in 2017 van groot belang blijft is de toestroom van vluchtelingen naar Nederland. De gemeente draagt er zorg voor dat verblijfsgerechtigden onderwijs kunnen volgen. In Purmerend is hier een voorziening voor, een zogenaamde schakelklas waarin taalonderwijs centraal staat (primair en voortgezet onderwijs).
In 2016 heeft de gemeente zich met haar partners georiënteerd op het onderwijs van de toekomst. Digitale hulpmiddelen (zoals virtual reality) zullen snel hun intrede doen in het onderwijs. Partners in het onderwijsveld moeten zich gaan oriënteren op de gevolgen voor hun rol. Toekomstige ontwikkelingen kunnen ook gevolgen hebben voor het gebruik van onderwijsgebouwen. Hierop is ook het dalende leerlingenaantal van invloed.
We zijn ruim een jaar verder na de invoering van de Participatiewet en we hebben meer zicht op de nieuwe doelgroep en op wat nodig is om deze mensen richting werk/participatie te helpen. Met het ontwikkelen van een nieuw participatiebedrijf waarin de Sociale Werkvoorziening BaanStede een plek krijgt, denken we de ondersteuning en begeleiding richting werk te kunnen verbeteren. We doen dit samen met de gemeente Zaanstad.
Staatsecretaris Klijnsma is voornemens beschut werk opnieuw verplicht te stellen. De contouren van de voorgenomen wetswijzigingen geven aan dat een dienstbetrekking en inkomen voorop staan. Deze ontwikkelingen volgen we nauwgezet en nemen we mee bij de update van het participatiebeleid.
BaanStede zal de komende jaren worden doorontwikkeld naar een breed georiënteerd participatiebedrijf. De huidige meerjarenraming van BaanStede is gebaseerd op ongewijzigde voortzetting van BaanStede in de huidige vorm. BaanStede zal in de huidige vorm echter niet voort kunnen blijven bestaan.