In 2015 is vanuit Het Rijk de corridorstudie Amsterdam-Hoorn (A7/A8) opgestart. In deze studie worden mogelijke oplossingsrichtingen voor de bereikbaarheidsproblemen na 2020 verkend. Wij zoeken mee naar oplossingen voor deze bereikbaarheidsopgave. Om inzicht te krijgen in de bereikbaarheidseffecten van een aanvullende woningbouwopgave rond Purmerend (ambitie 10.000 extra woningen) worden enkele woningbouwvarianten doorgerekend met het regionale verkeersmodel.
De Stadsregio Amsterdam heeft in 2015 de lijnennetvisie 2018 vastgesteld. Hierin wordt onder andere ingegaan op de aansluiting van de bussen uit Waterland op de Noord/Zuidlijn in Amsterdam-Noord. De vervoerders krijgen de ruimte om de lijnennetvisie verder in te vullen. Wij zijn goed aangehaakt ten behoeve van het behartigen van de belangen van de reiziger uit Purmerend.
In 2017 wordt op de Jaagweg tussen Purmerend en Ilpendam een spitsbusbaan aangelegd. De kosten worden betaald door Provincie, Stadsregio, een rijksbijdrage en de deelnemende gemeenten.
Niet iedereen kan openbaar vervoer betalen. Wij willen naar mogelijkheden zoeken om voor minder draagkrachtige ouderen, openbaar vervoer tegen een gereduceerd tarief beschikbaar te stellen. In 2017 en 2018 wordt een proef uitgevoerd. Bekostiging ten laste van Wmo (programma 2).
Voor de aanpak van de fietspaden is vanaf 2017 budget gereserveerd. In overleg met de Purmerenders bepalen we komend jaar welke fietspaden in aanmerking komen om te asfalteren en op te knappen. Waar mogelijk proberen we het verbeteren van de fietspaden te combineren met asfalteerwerkzaamheden of ander onderhoud aan de wegen.